Liikunta

Aktiivinen, liikunnallinen elämäntapa on yksi terveytemme perusteista. Liikkuminen parantaa oleellisesti hyvinvointiamme. Tarvitsemme sekä kehoa rasittavaa kuntoliikuntaa että jokapäiväistä arkista liikkumista.

Säännöllinen liikunta pienentää syöpäriskiä. Vastaavasti liikkumattomuus ja istuminen voivat lisätä vaaraa sairastua syöpään. Tutkimusten mukaan riittävän liikunnan, terveellisen ravinnon ja painonhallinnan avulla voidaan ehkäistä vähintään kolmannes yleisimmistä syövistä.

Säännöllinen liikunta on parasta, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Kävele portaat ja jätä hissi väliin, tee kotitöitä, pyöräile, äläkä käytä autoa. Kaikki, lyhytkin liikkuminen parantaa terveyttä.

Jokapäiväinen hyötyliikunta on viisaampi valinta kuin harvoin harrastettu kuntoliikunta. Syövän ehkäisyn näkökulmasta usein harrastettu, rasittava kuntoliikunta on kuitenkin tehokkain tapa pienentää syöpäriskiä. Silti, edes liikunnan harrastaminen ei suojaa terveyshaitoilta, jos muuten arjessa elää passiivisesti paikallaan.

Mitä syöpiä liikunnalla voi ehkäistä?

Liikunta ehkäisee paksusuolen syöpää, rintasyöpää ja kohdunrungon syöpää.

Mitä enemmän liikut, sitä pienempi syövän riskisi on. Liikkuminen pienentää syöpäriskiä sitä tehokkaammin, mitä raskaampaa liikkuminen on. Liikkumisen pitäisi olla säännöllistä (mielellään joka päivä, vähintään 5 kertaa viikossa), pitkäaikaista (liikkuminen koko elämän ajan) ja kohtuukuormittavaa tai raskasta.

Vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuvilla rintasyöpäriski on 25 prosenttia pienempi verrattuna vähiten liikkuviin. Paksusuolen syövän riski on noin 25 prosenttia pienempi, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 40 prosenttia pienempi, niillä, jotka harrastavat säännöllistä liikuntaa, verrattuna niihin, jotka eivät liiku.

”Mitä enemmän liikut,
sitä pienempi syövän riskisi on.”

Aikuisiän ylipaino ja erityisesti vyötärölihavuus lisäävät riskiä sairastua kohdunrungon syöpään. Syöpäriski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän ylipainoa on. Rasittava tai erittäin rasittava liikunta vähentää erityisesti lihavilla naisilla kohdun runko-osan syövän riskiä jopa 40 prosenttia.

Liikkuminen auttaa myös pitämään painoa kurissa. Pysymällä normaalipainoisena voit pienentää entisestään rintasyövän ja paksusuolen syövän riskiä. Lisäksi pysymällä normaalipainossa voi osin vähentää useiden muiden syöpien, kuten munuaissyövän, haimasyövän ja ruokatorven syövän, riskiä.

Anna ystävällesi liikuntalahjakortti

Valitse teille molemmille sopiva laji, ja vietä laatuaikaa ystäväsi tai läheisesi kanssa.

Täytä liikuntalahjakortti