Ylös toimistotuolista – seitsemän vinkkiä

Istutko juuri nyt mukavasti tietokoneesi ääressä tai löhöätkö sohvalla puhelin kädessä? Lopeta se. Teet hallaa terveydellesi.

Istumme työssä, kotona, kulkuneuvoissa ja koulussa. Istumme sohvalla, ruokapöydän ääressä, saunassa, kaverin sohvalla ja ravintolassa. Istumme keskimäärin yli kahdeksan tuntia päivässä. Se on terveytemme näkökulmasta aivan liikaa.

Istumisen terveyshaitoista on saatu viime vuosina lisää tietoa. Runsas istuminen heikentää tuki- ja liikuntaelimistöämme ja altistaa mm. sydän- ja verisuonitaudeille sekä metaboliselle oireyhtymälle ja tyypin 2 diabetekselle.

Edes aktiivinen liikunnan harrastaminen ei riitä kumoamaan runsaan istumisen aiheuttamia haittoja. Väite voi kuulostaa yllättävältä, mutta mietipä vielä: vaikka liikkuisimme hikipäässä tunnin päivässä, voimme pahimmillaan maata tai istua kaikki loput 23 tuntia.

Toimistotyö passivoi

Erityisesti konttoritöissä tulee helposti kulutettua penkkiä pitkiäkin aikoja näyttöä tuijottaen tai kokouksiin jumittuneena. Jokaisen kalenteriin tai kokouksen asialistaan pitäisikin lisätä kohta:

”Nouse ylös!”

Tavoitteena ei kuitenkaan ole se, että seisoisimme koko ajan, sillä pitkään seistessä ryhti usein lässähtää. Oleellista olisi asentojen vaihtaminen säännöllisesti, vähintään puolen tunnin välein.

Näin vähennät istumistasi työpäivän aikana

1. Kulje työmatkat pyörällä tai kävellen, jos mahdollista. Tai jää bussista yksi pysäkki liian aikaisin ja kävele loput. Käytä portaita, älä hissiä.

2. Mene kahville tai lounaalle työpaikan ulkopuolelle tai tee pieni kävelylenkki sisätiloissa kahvi- ja lounastaukojen yhteydessä. Vielä parempi on, jos haukkaat samalla raitista ilmaa.

3. Nouse ylös ja liiku hieman aina, kun juot vettä. Nouse seisomaan myös puheluiden aikana ja papereita silmäillessäsi. Käytä sähköpöytää, jos mahdollista.

4. Älä valitse lyhyintä reittiä. Kierrä wc:hen pidempää kautta ja tulosta paperit kauimmaiselle tulostimelle.

5. Kävele kollegasi työpisteelle sen sijaan, että lähettäisit hänelle sähköpostia.

6. Ehdota työpaikallasi taukojumppaa tai kävelykokouksia. Nouse kokousten aikana seisomaan. Se ei ole kummallista tai epäkohteliasta.

7. Järjestä työpisteesi niin, että joudut pakostakin nousemaan.

Lue lisää liikumisen vaikutuksista