Elintavoilla vaikutusta mieskuntoon

Erektiohäiriöitä voi aiheuttaa sairaudet, mutta myös elintavoilla voit vähentää erektiohäiriöiden syntymistä.

 

Erektiohäiriössä mies ei kykene saavuttamaan tai ylläpitämään riittävän vahvaa erektiota (siittimen kovettumista) yhdynnän onnistumisen kannalta.

1. Tumppaa tupakat. Kaikki tupakka- ja nikotiinituotteet ovat haitallisia. Tupakointi kaksinkertaistaa erektiohäiriön riskin. Nikotiini aiheuttaa verisuonien supistumista ja kohottaa ainakin hetkeksi verenpainetta vaikeuttaen peniksen paisuvaiskudoksen toimintaa.

2. Ylipainosta tasapainoon. Erityisesti keskivartalolihavuus on haitallista. Tiedetään, että jos miehen painoindeksi on 30, hänen testosteronitasonsa on laskenut 30 % ja erektiohäiriöriski kolminkertaistunut.

3. Terveellinen ravinto, jossa on runsaasti kasviksia, vähän sokeria ja rasvaa. Terveellinen ravinto lisää hyvinvointia ja sillä pystyy vaikuttamaan myös ylipainon syntymiseen.

4. Liikuntaa ja lihastreeniä. Kun liikkuu vähintään kohtalaisesti, erektiohäiriöriski pienenee. Myös miehen lantionpohjalihasten kunnolla on vaikutusta. Säännöllinen liikunta auttaa myös painoa pysymään tavoitelukemissa.

5. Runsaat alkoholimäärät heikentää erektion saantia. Alkoholissa on myös runsaasti energiaa. Runsaalla käytöllä saa helposti kaljamahan.

6. Vältä stressiä. Stressi vähentää seksuaalista halukkuutta ja huonontaa verenkiertoa. Pysyvää haittaa ei onneksi pelkällä stressillä pysty erektiolleen aiheuttamaan, vaan erektio todennäköisesti palautuu ennalleen stressin loputtua.

 

Tohtori Kiminkisen vastaanotolla kuullaan myös vakavampaa asiaa, erektiohäiriöönkin liittyen. Kaikki videot löydät YouTube-kanavastamme.